Churp Churp

TOLONG CLICK!!!

Friday, December 23, 2011

Kata lah selagi kamu boleh berkata-kata

Kali ni kaklang nak tulis pasal orang yang suka mengata2 hal orang di belakang, ditujukan pada semua golongan tak kira tua ataupun yang muda. 

Pada koranglah kan, kalau orang dok mengata2 korang dibelakang dan kemudian korang dapat tahulah pulak, apa yang korang akan lakukan? Bersemuka dengan orang tu atau apa?  Pada kaklang lah kan, takyah nak semuka sebab sebenarnye diorang yang patut bersemuka dengan kita kalau ada rasa tak puas hati kan apasal nak bercerita pasal kita kat belakang. 

Kadang-kadang kaklang heran dengan perangai orang terutama orang tua, yang langsung tak bagi contoh yang baik buat orang2 muda.  Cerita pasal orang itu orang ini kat belakang, melebihkan anak yang itu tapi meminggirkan anak yang ini, mesra ngan menantu yang ini tapi buat dek ngan menantu yang itu, 24 jam sebut nama cucu ini tapi nama cucu yang itu tak tersebut2 pulak.  Heran betullah kaklang dengan sikap orang macam ni, pelik-pelik.  Senangnyer jadi macam bonda kaklang jer, even kalau menantu dia malas sekalipun dia buat biasa jer, kekalkan layanan yang samarata ngan semua menantu2 nyer tak kiralah menantu perempuan atau menantu lelaki.  Takde satu nama cucu pun yg akan selalu disebut-sebut melainkan kesemua nama cucunye akan di meniti dari bibir tuanya (sekarang cucu2 bonda kaklang ada 16 orang and another 3 otw) semua cucu2 bonda mesra dengan nendanya. Bonda juga sentiasa sedia membantu anak menantu yang dalam sesusahan, tak pernah menolak untuk membantu walaupun bonda sendiri bukanlah senang.  Bonda menitiskan airmata jika mendengar cucu kehabisan susu... bukan ketawa mendengarnya (pernah ku dengar seperti ini terjadi pada ibu teman).  Pesan bonda pada anak2, bantu adik beradik yang kesusahan tapi pada yang susah usaha jangan menyusahkan. Mungkin sebab tu agaknya adik beradik kaklang tak pernah berkata tidak jika ada yang meminta bantuan... diberi tanpa sebarang alasan atau sibuk minta penjelasan "kenapa tak de duit?" etc etc.

Satu lagi yang kaklang cukup tak berkenan dengan sikap manusia ni ialah bila nak berziarah terutama pada musim2 raya, memilih beraya kerumah saudara mara yang kaya dulu. Apsal tak ziarah ke rumah saudara-mara yang susah dulu, jangan jadikan alasan, "alah diorang tak datang rumah kita, kita jer yang pergi rumah dia" hellooooo..... manusia, cuba pikir positif sikit, mungkin sebab diorang susah lah yang buat diorang segan nak datang rumah kita.  Tak ke kita digalakkan menziarahi saudara2 yang susah.  Ini tak bila raya jer, yang dituju rumah banglo, abis rumah kayu yang kecik tu... tak jejak keeeerrrr?

Itulah manusia, luaran tak boleh kita jadikan sandaran... tengok pada keseluruhan.  Mungkin orang tu nampak alim tapi kalau memilih saudara kaya dari yang miskin, berbagi kasih pada anak menantu dan cucu... haaa. korang boleh fikirkan sendiri lah.  Ya, kita kena tekun beribadat tapi kita juga dituntut berbuat baik sesama manusia.... terutama yang kekurangan... jangan memilih....

No comments:

Post a Comment